devriesjes.reismee.nl

Van Kayenta via Zion via Bryce naar Great Basin

Zaterdag 2 juni Weer: Zonnig 35 Gr

Reisdoel: Kayenta naar Zion NP.

Gisteravond een hapje gegeten bij de Mac waren in Kayenta niet zoveel mogelijkheden om te eten, des al niet te min ging het er wel in. Na het eten heerlijk op de balustrade gezeten tot bedtijd. Vanmorgen het ontbijt lijkt toch echt op picknicken met dat wegwerp servies en bestek was wel lekkere koffie DE. We moesten weer terug naar Page en opeens zien we allemaal auto's en kraampjes, even kijken wat het is. Rommelmarkt van de Navajo Indianen en o o echt Amerikaans met de auto er bij langs. Ook kwamen we langs de Antilope Canyon dat hups het parkeerterrein op en mochten meteen instappen in Cevy 2500 8 cilinders eerste een stukje weg en daarna leek het wel de Dakar rally door zandpaden naar de canyon we werden heel erg heen en weer geslingerd. Josh was de chauffeur en gids in de canyon en hij verteld bij het binnen treden van de canyon dat het de mooiste tijd van de dag is tussen 11 en 14 uur. Wij waren er 11.15. Hij vertelde vooraan in de canyon geen flits en hoe de camera in te stellen op huplepup asa. Josh zag me klungelen met mijn toestel en hij vroeg lukt het, nee dus nam mijn fototoestel en stelde hem in en zo nu en dan pakte hij mijn toestel om hele mooie foto's te maken. Was zijn werk/hobby fotografie ik geloof dat ik wel tegen de honderd foto's gemaakt heb en zoek thuis wel uit. Terug weer de Dakar rally jeetje hij reed als een speer maar bij het oprijden van de verharde weg smoorde de auto hij wou niet optrekken dat met een slakkengangetje richting parkeerplaats. Wat een belevenis was dit bezoek aan Antilope Canyon. Na de Glen Canyon dam even een stop gemaakt bij het visitorcentrum, hij is kleiner dan de Hoverdam maar in mijn ogen groot. Nog een stop gemaakt in een kleine grot van de look a like Buffelo Bill en stand in (stuntman) voor vele acteurs want in die omgeving waren vele westerns opgenomen Lone ranger b.v. . Was er in ieder geval lekker koel daar binnen. Via de mooie route rijden we Zion in. Op naar de campground, South was vol dus door naar Watchman en daar konden we een plekje krijgen voor 1 nacht morgen maar weer vragen aan de ranger of er ergens plek is. Bleef de hele avond warm dat het werd bovenop de slaapzakken slapen halverwege de nacht stak de wind op en bracht verkoeling konden we er lekker in kruipen.

Zondag 3 juni Weer: Zonnig 38 gr

Doel: Zion NP.

Ondanks te hitte lekker geslapen ik ben gelijk na het opstaan naar de ranger gestapt om te vragen of er voor de nacht nog plek was. Ja dat was er D 8 en D 10 en D 30 waren voor de aankomende nacht vrij. Terug naar onze tent en vragen wat doen we nou D8 leek ons wel wat. Ik terug naar het hokje waar de ranger in zat en zei D8 nou nee zij hij dat kan niet meer nou dan D10 jeetje loop je gewoon heen en weer en weg is het plekje. Tenten in zijn geheel verhuist naar D10 blijk op het eind van de middag ook een betere keus te zijn hadden namelijk veel schaduw en dat was echt wel nodig vandaag. Nadat alles verhuist was hebben we nog koffie gedronken en daarna met de shuttelbus van Zion ons laten vervoeren naar Zion Lodge om de Emerald Pools Trail te gaan wandelen. Het eerste stuk was mooi geplaveid tot aan de rots waar het water overheen naar beneden kwam. We liepen dus achter de waterval langs en hier ging het pad over in met stenen en rotsen, trapjes van rotsen. Boven in de pool was niet veel water meer en ook geen zilveren kikkers. Weer naar beneden om bij de Lodge een bakkie te doen met een muffin, Harry en Hanny hadden een yoghurtsmoothie met aardbeien smaak. Nu weer in de shuttelbus om ons naar het eindpunt te laten brengen naar de tempel of Sinawava hier moesten we het laatste stuk lopen langs de Virgin River op weg naar Narrows. Hier kan je door het water lopen door de Narrows. Leo was al weg en liep naar de overkant het water was ook veel lager als de andere keer toen we hier waren. Het was destijds te gevaarlijk om in het water te lopen maar nu was het water een stuk lager en heel veel mensen liepen ook de narrows in. Was vandaag erg druk in het park, vergeet ik dat het vandaag zondag is. Bij de Narrows hebben we heerlijk gehangen met de rug tegen de koude rots aan was namelijk erg heet en moesten wachten tot Leo weer terug kwam. Ja daar was Leo ook weer die deed de schoenen uit en sokken om te drogen. Het stuk weer terug gewandeld om met de shuttelbus naar het visitorcentrum te rijden en dan terug lopen naar de tent. De auto gepakt vanwege de airco om naar de winkel te gaan. Vanavond maar aan de macaroni lekker met rode ui en spam (smac). Gelukkig begon het ook wat af te koelen want was wel erg heet vandaag. Zo nu en dan zitten gniffelen om de capriolen die om je heen gebeuren met het opbouwen van tenten.

Maandag 4 juni Weer: zonnig 30 gr.

Reisdoel: Zion NP naar Bryce NP

De rit van vandaag stukje door Zion NP heen en via de tunnel waar de auto's mekaar wel kunnen passeren maar bus/campers niet. Als er een bus/camper aan komt moet deze wachten tot de regelaar zegt dat hij op mag rijden. De bus/camper rijdt in het midden de tunnel moet tegenligger vrij zijn. Deze weg slingert langzaam onhoog tot op het plateau. Bij de kruising meteen de tank vol gegooid en t.o. was een restaurant dat onze maag ook maar gevuld met koffie en wat er bij. Leo pancakes en Hanny en ik french toast. Jeetje lijkt wel op wentelteefjes, ligt zwaar op de maag. Nu via de senic by way richting Bryce Canyon NP, de wereld is hier weer wat groener dan waar we vandaan komen. Hoe dichterbij Bryce hoe roder de rotsen en bij de Red Canyon waren al een paar hoodoo's (pilaren van zandsteen met grillige vormen). We passeerden Ruby's Inn met daarbij een grote winkel, na 3 mile de entrance van Bryce NP gelijk links af naar de North Camping en zoeken voor een plaatsje we waren vroeg maar toch was nog wel even zoeken. Aan de loop D vlak bij de WC en watertappunt een mooi plekje voor onze 2 tentjes. Opbouwen en de matjes opblazen nou ja opblazen bijblazen is het. Slaapzakjes er in en de keukenkoffer ook uit de auto om daarna na Ruby's Inn te gaan de hele grote winkel in. Op ons dooie akkertje de winkel door kijken, voelen en ruiken. Allemaal mooie dingen maar hier is ook de recessie zichtbaar aan de prijzen te zien. Ik heb wel mooie teenslippers gescoord met bovenop van die Indiaanse blauwe steentjes. We waren mekaar kwijt geraakt want elk ging naar een hoek van de winkel dat ik weet niet wat de andere gescoord hebben. We hebben een hapje gegeten in de soortement snackbar naast Ruby's Inn en morgenavond gaan we eten in het restaurant in de Ruby's Inn. Nu langs de senic byway helemaal naar Rainbow point gereden hoogte iets meer dan 3000 meter boven see level. Geweldig om die rotsformaties te zien hoog wooww gehalte terug nog een paar keer bij die uitzichtpunten gestopt om even een blik te werpen op de Canyon. Terug op de camping heerlijk relaxt en begon frisjes te worden en mochten kampvuurtje maken blijven pyromanen die mannen. Moesten voor de nacht wel alles in de auto zetten er waren shoplifters in de buurt (eekhoorntjes zo brutaal als wat).

Dinsdag 5 juni Weer: Zonnig 30 gr

Doel: Bryce Canyon in.

Was hier frisjes zo op de vroege morgen heel wat anders dan in Zion daar zaten we onderin de Canyon en nu boven op en dat maakt veel verschil kwa temperatuur. Was vandaag wel heel erg winderig. We zouden vandaag kleine trail lopen waar we de highlights van de canyon zouden zien. Met de auto naar Sunsetpoint en vandaar konden we de canyon in lopen richting queensgarden, het pad loopt langzaam aan naar beneden tussen de hoodoos door met kleuren wit, oranje, rood tot bruin elke laag had een andere kleurschakering. Onder in de canyon beetje bomen groei via de Navajoloop weer naar boven ja en dat was klimmen geblazen. Boven gekomen op zoek naar de auto maar we kwamen tot ontdekking dat we op Sunrise point waren en niet op Sunset point we moesten nog een kleine kilometer via de rim lopen naar Sunsetpoint. Hier was ook de generalstore(winkel) hebben we een bakkie gedaan. Hanny en Harry bleven hier om te douchen en wij door naar het visitorcenter voor ons wel begeerde stempeltje en even kijken of we met de wifi contact konden maken met het thuisfront. Helaas lukte niet is niet anders. Hanny en ik hebben de foto's even op groot beeld gezet zodat zij ze zien kon. Op het eind van de middag wouden Leo en ik ook even naar de douches op zijn Amerikaans met de auto om daarna naar Ruby's Inn restaurant te gaan voor onze warme hap. Harry had al dagen zin in een steak en jeetje wat een stuk vlees op zijn bord. Leo aan de ribs (krabbetjes), Hanny aan de ironsteak (biefstuk) en ik geroosterde kip voortreffelijk gegeten. Als afsluiter de mannen cappuccino en de vrouwen een ijsje. Met onze volle buikjes terug naar de tent om snel vuurtje te stoken begon koud te worden.

Woensdag 6 juni Weer: Zonnig 30 gr

Reisdoel: Bryce NP naar Great Basin NP

Jeetje was koud vannacht, Wij hebbe het niet koud gehad met slapen maar de omgeving temperatuur was koud. Vlug ingepakt zodat we konden rijden met lekker het kacheltje aan. Kwamen door Panquitch leuk stadje met op elke hoek stond een pop in mannenkleding met ernaast een quilt. In dit stadje was van 6-9 juni een Quiltwalk festival. In 1864 vestigen hier een groep van 7 man met 1 huifkar en 2 ossen in de eerste winter moest er voedsel gehaald worden in de town 40 miles verderop lag een hele berg sneeuw. Eerste stuk met de wagen maar dat wou op laatst niet meer dat toen per voet verder maar ze zakten steeds tot de heupen in de sneeuw. Per toeval kwamen ze tot ontdekking dat als een quilt op de sneeuw legden ze er niet in wegzakten. Zo hebben ze hun weg vervolgd quilts achter elkaar leggen en dan hier over heen lopen vandaar de naam Quilt walk. Veel antiek winkeltjes in dit stadje ieder zijn eigen item , indianen, cowboys etc. Op naar Great Basin NP we moesten over een highway van 125 km en zege en schrijve 1 huisje onderweg gepasseerd. Is hier echt de middle off noware zo eenzaam. We naderen Great Basin NP maar geen entree waar een ranger zit en nu op zoek naar de camping Baker Creek we draaien de ingang op en moesten 2 miles over een gravelroad rijden. Bij het oprijden van de camping hadden we allemaal iets van nou hier????? Slapen???? O nee geen mens te zien.

Op de campsite kon bijna geen tent op laat staan 2 tenten was meer voor campers. Nee hier niet overnachten op naar het visitorcnter voor stempel en een bakkie en dan maar door naar Ely. Haar zijn auto had dorst en hier was de dicht bijzijnde pomp 100 km verderop. Bij binnenkomst Ely zien we het embleem van KOA dus daar konden we overnachten. Getankt en terug naar de camping heerlijk we staan op GRAS.

maike

zat al te wachten op een nieuw verhaal en foto's dus vanmorgen gauw kijken en lezen.
geweldig wat een mooie foto's en een heerlijk verhalen nu de atlas er weer bij pakken om de route te vervolgen.
alleen niet zeuren over kou jongens...wij halen voor vandaag de 20 c misschien wel!!
Doei Maike

hiltje

Zat al te wachten,maar gelukkig weer mooie verhalen.
Ik merk dat ook vele mensen jullie volgen, kan me dat best voorstellen, want we genieten er allemaal van!!

Hier momenteel herfst.

Groetjes Hiltje